cloudmotion logo white

Conversie optimalisatie website

 

Meer conversies op je website


Wil je meer bezoekers van je website veranderen in klanten? Of ben je op zoek naar manieren om de resultaten of omzet van je webshop te verhogen? Met conversie optimalisatie haal je meer uit je online aanwezigheid. Of het nu gaat om meer conversie op je website of om conversie optimalisatie van je webshop, ons team van experts kan je hierbij ondersteunen. Ontdek wat cloudmotion voor je kan betekenen!

cloudmotion zendesk advanced partner nederland

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is het proces waarbij je jouw website of webshop verbetert om meer conversies te behalen. Dit wordt gedaan door data te analyseren, knelpunten in de klantreis  in kaart te brengen en vervolgens gerichte aanpassingen door te voeren. Het doel? Een betere ervaring voor je bezoekers en meer resultaat (conversies) voor jou.


Bij conversie optimalisatie draait alles om het inspelen op de behoeften van je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid, zowel op desktop als mobiel, of het optimaliseren van het volledige proces van aankoop tot afrekenen. Conversie optimalisatie van je webshop kan bijvoorbeeld helpen om het aantal verlaten winkelwagentjes te verminderen, terwijl een website meer leads kan genereren door beter gerichte content en duidelijke call-to-actions.

Wat levert conversie optimalisatie op?

Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat meer bezoekers de gewenste acties ondernemen, zoals contact met je opnemen, een aankoop doen, een brochure aanvragen of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Dit betekent betere resultaten van je website of webshop op verschillende vlakken, zoals:


Meer leads
: Voor websites die gericht zijn op leadgeneratie zorgt conversie optimalisatie ervoor dat meer bezoekers contact met je opnemen of hun gegevens achterlaten.


Betere gebruikerservaring: Door de gebruiksvriendelijkheid, navigatie en klantreis te verbeteren zorg je voor een betere klantervaring en tevreden bezoekers.


Lagere kosten per conversie: Een belangrijk doel van conversie optimalisatie is om meer waarde te halen uit je bestaande bezoekers. Door meer bezoekers te laten converteren, zorgt dit voor een lagere kosten per conversie waardoor marketing inspanningen beter worden beloond.   


Door je conversie optimalisatie te verbeteren, haal je niet alleen meer resultaat uit je website, maar bouw je ook aan een sterkere online aanwezigheid en een hogere klanttevredenheid.

zendesk implementatie partner cloudmotion aan tafel

Hoe kun je je conversie optimalisatie verbeteren?

Analyseer data: Gebruik tools zoals Google Analytics om inzicht te krijgen in bezoekersgedrag en om knelpunten in je customer journey te ontdekken. Beantwoord vragen zoals; Welke pagina’s of producten zorgen voor de meeste conversies? Welke pagina’s hebben de minste en kortste bezoekers? Op welke pagina’s haken bezoekers af?

A/B testen: Vergelijk verschillende landingspagina’s met verschillende afbeeldingen of call to actions om te ontdekken wat zorgt voor meer conversies.

Gebruik sociale bewijskracht: Toon reviews, klantbeoordelingen en testimonials op belangrijke plekken op je website.

Verbeter de laadsnelheid: Zorg dat je website snel laadt, want een trage website kan bezoekers ontmoedigen. Verschillende tools, zoals Google PageSpeed Insights kunnen worden ingezet om verbeterpunten te identificeren en aan te pakken.

Optimaliseer voor mobiel: Steeds meer mensen bezoeken websites of webshops met hun telefoon, zorg er dan ook voor dat de customer journey op mobiel optimaal is, en dat alles goed leesbaar en zichtbaar is.

zendesk AI oplossingen

Conversie optimalisatie voor webshops


Het doel van conversie optimalisatie is zowel voor websites als webshops hetzelfde: meer conversies. Bij webshops vraagt dit echter om een andere aanpak, omdat het succes direct afhangt van verkopen. Dit betekent dat het winkelproces extra aandacht nodig heeft om te zorgen voor een soepele customer journey, denk aan:


  • Winkelwagen en checkout: Het minimaliseren van verlaten winkelwagentjes en het stroomlijnen van het afrekenproces.
  • Productpagina’s optimaliseren: Zorgen voor duidelijke productbeschrijvingen, aantrekkelijke afbeeldingen en overtuigende call-to-actions.
  • Mobiel gebruik: Omdat een groot deel van online shoppers mobiel winkelt, is een gebruiksvriendelijke mobiele ervaring essentieel.


Een webshop verschilt van een gewone website doordat bezoekers vaak een koopintentie hebben, wat betekent dat zelfs kleine verbeteringen grote impact kunnen hebben. Door het afrekenproces te stroomlijnen en het mobiel gebruik bijvoorbeeld gebruiksvriendelijker te maken, kan dit direct leiden tot hogere verkoopcijfers. Dit maakt het optimaliseren van een webshop meteen meetbaar in concrete resultaten zoals minder verlaten winkelwagentjes en meer afgeronde aankopen.

Een grafiek met een groene pijl die omhoog wijst op een witte achtergrond.

Meer conversies voor jouw website door cloudmotion


Onze expertise ligt bij het optimaliseren van de klantreis, waardoor we precies weten wat er nodig is om knelpunten in kaart te brengen en deze gericht aan te pakken. Door elke stap van de klantreis te analyseren en verbeteringen strategisch te implementeren, zorgen we voor meer conversies op jouw website of webshop. 

Veelgestelde vragen over conversie optimalisatie

  • Hoelang duurt het voordat conversie optimalisatie resultaat oplevert?

    Bepaalde optimalisaties kunnen vrijwel direct een positief effect hebben, terwijl grotere trajecten doorgaans meerdere weken nodig hebben om meetbare resultaten te realiseren. Dit is afhankelijk van de omvang van de aanpassingen. Tijdens een consult kunnen we je hierover een duidelijke indicatie geven.


  • Wat zijn de kosten van conversie optimalisatie?

    De kosten variëren op basis van de omvang van je website of webshop. We bespreken graag samen de mogelijkheden om tot een passend voorstel te komen!




Neem contact met ons op

Benieuwd naar de mogelijkheden en voordelen van conversie optimalisatie voor jouw organisatie? Neem rechtstreeks contact met ons op, vul het contactformulier in of plan een afspraak met onze consultant Ralph Heeneman.

Neem contact met ons op

Share by: